Vangst

Winkelprijs (excl. btw): € 21,09
    Materiaalsoort
    Boek
    ISBN
    9789025444150
    Verschijningsdatum
    Jaar van uitgave
    2014
    Taal
    Nederlands
    Categorie
    Non-fictie
    Leeftijdsgroep
    Volwassenen
    Onderwerp / PIM
    26 - Gedichten en Versjes
    SISO
    875 - ca. 1880 - 2000
    Moeilijkheidsgraad
    1 - zeer moeilijk
    Uitgever
    Uitgeverij Atlas Contact
    Editie / Druk
    1
    Aantal pagina's
    73 pagina's
    Uitvoering boek
    Garenloos
    Hoogte
    240
    Breedte
    160
    Aantal banden
    1
    Bestelnummer
    2014261278
    NUR code
    306

Aanschafinformatie

De pozie van Onno Kosters (1962, Baarn) staat onophoudelijk onder druk van de wereld, roept die zelfs op. Vanuit alle mogelijke hoeken, door alle kieren, kruipen gebeurtenissen en wetenswaardigheden, hoe banaal schijnbaar soms ook, het aandachtsveld van de maker op. De uitgangspunten in 'Vangst' variren van buikspek met sjalotjes tot een brand en van Homerus' koningsdochter Nausika tot paaldansen. Door steeds veranderende werkprocessen, waarin associaties, voorbehouden, verdraaiingen en humor een grote rol spelen, ontstaan grillige verhaallijnen met een niet altijd relevante maar wel degelijk originele inhoud. Op veel zinnen kun je lang kauwen maar saai zijn ze nooit. "ik herinner me dat ik klaarstond / de klok stil- en de wereld / verderging / zonder dat hij verderging / je niet-" Dit houdt in dat de lezer zelf bakens in de gedachtestromen moet oprichten. Lang niet iedereen kan of wil dat doen, zeker niet wanneer pozie als een spiegel van traditionele eigen waarden moet dienen. Degenen die vooral op taalspel gericht zijn, verrast willen worden, zullen echter blijven graaien. Voor de lezers die taal als spel en uitdaging zien en bereid zijn er veel moeite voor te doen.

Uitgeversinformatie

Van lyriek tot readymade, van elegie tot epos: in 'Vangst' spreken Johannes de Doper en Nausika de koningsdochter, dalen we af in de Onderwereld en bewonderen we de paaldanskunsten van bio-informaticus Hanka Venselaar. Het vlees vergaat ('Wie zich aan de eigen pootjes ophangt / wordt niet het zwijn dat hij zich waant'), de lust ontspoort ('Mijn kousenband knapt, mijn borsten bollen, ik. ben. nat'), en de aarde wordt ontstegen ('Als kroon op het werk welt meesterlijk / het ravissante hoofd'). De dichter van 'Vangst' is visser n vis.