Denkend aan Marsman : achtenzeventig dichters reflecteren op 'Herinnering aan Holland'

Denkend aan Marsman : achtenzeventig dichters reflecteren op 'Herinnering aan Holland'

Aanschafinformatie

In deze verzamelbundel wordt uiteraard gerefereerd aan de bekende dichter Hendrik Marsman (1899-1940); de titel doet denken aan het beroemde gedicht van Marsman 'Herinnering aan Holland'. In deze dichtbundel schrijven 78 dichters over Marsman en Holland. Het interessante aan verzamelbundels blijft het gegeven dat elke liefhebber wel een aantal gedichten vindt die aanspreken. Het is herkenbare pozie, bijvoorbeeld: 'mijn trein duwt zich af / van verzadigd Amsterdam / station Heerhugowaard plukt / de laatste stem uit mijn coup' (van Marcel Kick), of het begin van een lang gedicht van Gert de Jager: 'Denkend aan Holland denk ik aan alles en / niets in het bijzonder'. De gedichten spreken aan en ontroeren, soms klassiek, soms modern, soms melancholiek; vele doen denken aan het Nederland van vr de Tweede Wereldoorlog en dus de periode waarin ook Marsman zich nadrukkelijk manifesteerde. Dit pareltje kan de start worden van een brede interesse voor pozie, of de lezer even terugbrengen naar de tijd van toen.

R.J. Blom

Productspecificaties

Categorie
SISO
875 - ca. 1880 - 2000
Onderwerp / PIM
Leeftijdsgroep
Moeilijkheidsgraad
Materiaalsoort
ISBN
9789082640663
Taal