De atoombom en het mannetje met den bolhoed ; Mijn kleine oorlog

De atoombom en het mannetje met den bolhoed ; Mijn kleine oorlog

Aanschafinformatie

Tussen december 1944 en augustus 1945 schreef Louis Paul Boon (1912-1979), een belangrijk Vlaams auteur, voor het weekblad De Zondagspost 33 schetsen/verhalen die in 1946 gebundeld zijn in 'Mijn kleine oorlog'. Deze herdruk daarvan verschijnt als deel vier van zijn verzameld werk. Boon schreef over zijn oorlogsbelevenissen in stukjes van enkele pagina's, waarbij de hoofdanekdote steeds gevolgd wordt door korte cursiefjes. Ze gaan er vooral over hoe 'de kleine man' met alle middelen probeert stand te houden in een oorlog, verklaren 'de oorlog aan de oorlog', in sterk sociaal-politieke verhalen. Het een en ander gebeurt vaak in een ruwe ongepolijste taal, veel volks Vlaams met een vocabulaire dat voor Noord-Nederlanders soms niet altijd even gemakkelijk te volgen is. In een uitgebreid Nawoord door de redacteuren van deze uitgave worden veel verhelderende opmerkingen gemaakt. 'De atoombom en het mannetje met den bolhoed' is een scenario voor een film over de atoombom, een surrealistisch experiment, geschreven in 1946, een film die er nooit is gekomen. Kleine druk. Rugtitel: 'Mijn kleine oorlog'. Rugtitel: 'Mijn kleine oorlog'.

Drs. K. de Jong Ozn.

Uitgeversinformatie

Nooit eerder samengebundeld, maar toch bepaald geen vreemden van elkaar: het veelgelezen Mijn kleine oorlog, de jazzy evocatie van een kapotgebombardeerde wereld, en het onterecht veel minder bekende filmscenario De atoombom en het mannetje met de bolhoed., naar de woorden van de schrijver niets minder dan 'een grootsch opgevatte jazz'.

Winkelprijs € 16,50 (ex. btw)

Productspecificaties

Categorie
Leeftijdsgroep
Moeilijkheidsgraad
NUR code
301
Materiaalsoort
Reeks/Serie
Verzameld werk ; dl. 4
ISBN
9789029563895