Winkelprijs (excl. btw): € 16,50
    Materiaalsoort
    Boek
    ISBN
    9789028421806
    Verschijningsdatum
    Jaar van uitgave
    2006
    Taal
    Nederlands
    Categorie
    Non-fictie
    Leeftijdsgroep
    Volwassenen
    Onderwerp / PIM
    26 - Gedichten en Versjes
    SISO
    875 - ca. 1880 - 2000
    Moeilijkheidsgraad
    1 - zeer moeilijk
    Uitgever
    Wereldbibliotheek
    Editie / Druk
    1
    Aantal pagina's
    79 p
    Uitvoering boek
    Ingenaaid
    Hoogte
    220
    Breedte
    140
    Aantal banden
    1
    Bestelnummer
    2007060250
    NUR code
    306

Aanschafinformatie

Deze dichter-prozaïst (1924) publiceerde tal van poëziebundels, vanaf het debuut 'Demiurgasmen' (1953) tot 'Gedichten 1998-1948' (2002). Avatar behelst 'veranderende toestanden en (door) leefsituaties, ook de grondeloze, archaïsche, archetypische'. Het inluidend moto is: 'Er zijn geen wegen, ga maar op weg', en de lezer wordt uitgeluid met ' Ik haast mij om nergens aan te komen'. Beeldende taalspelen met filosofische vleugen in eigen idioom (o.a. neologismen d.m.v. prefixen: meeneemhand, aftaling, navader). Immers, alle woorden zijn 'doorgangswoorden'. Er is amper een appèl aan het anekdotische, eer aan het allerpersoonlijkste, tijdloze. Het (pre)historische is verbonden met het actuele, maar 'van alle legenden onledigd'. 'In mij huist het bekende onbekende' en: 'ik tel en vertel me tot ik opga in de ideale 1-persoonsmassa', vandaar het ruime wit tussen de regels. Dichtkunst die in kenner èn onbevangen lezer ruimte schept. 'You will not grasp the meaning, you will be in it' (citaat van Curnow uit 'Konkrete Poëzië', 1962).

Uitgeversinformatie

Sybren Polet (1924) debuteerde als dichter in de jaren vijftig. Zijn indrukwekkende oeuvre bestaat uit essays, verhalenbundels, romans en vele poëziebundels. Voor zijn gehele oeuvre ontving hij in 2003 de Constantijn Huygensprijs. In 2002 werden de gedichten die hij tot dan toe had gepubliceerd, verzameld in 'Gedichten 1998-1948'. Daarna verscheen bij uitgeverij Wereldbibliotheek 'Luchtwegen Nergenswind' (2003).