Recensie

Deze dichter-prozast (1924) publiceerde tal van poziebundels, vanaf het debuut 'Demiurgasmen' (1953) tot 'Gedichten 1998-1948' (2002). Avatar behelst 'veranderende toestanden en (door) leefsituaties, ook de grondeloze, archasche, archetypische'. Het inluidend moto is: 'Er zijn geen wegen, ga maar op weg', en de lezer wordt uitgeluid met ' Ik haast mij om nergens aan te komen'. Beeldende taalspelen met filosofische vleugen in eigen idioom (o.a. neologismen d.m.v. prefixen: meeneemhand, aftaling, navader). Immers, alle woorden zijn 'doorgangswoorden'. Er is amper een appl aan het anekdotische, eer aan het allerpersoonlijkste, tijdloze. Het (pre)historische is verbonden met het actuele, maar 'van alle legenden onledigd'. 'In mij huist het bekende onbekende' en: 'ik tel en vertel me tot ik opga in de ideale 1-persoonsmassa', vandaar het ruime wit tussen de regels. Dichtkunst die in kenner n onbevangen lezer ruimte schept. 'You will not grasp the meaning, you will be in it' (citaat van Curnow uit 'Konkrete Pozi', 1962).

Wijnand Steemers

Uitgeversinformatie

Sybren Polet (1924) debuteerde als dichter in de jaren vijftig. Zijn indrukwekkende oeuvre bestaat uit essays, verhalenbundels, romans en vele poziebundels. Voor zijn gehele oeuvre ontving hij in 2003 de Constantijn Huygensprijs. In 2002 werden de gedichten die hij tot dan toe had gepubliceerd, verzameld in 'Gedichten 1998-1948'. Daarna verscheen bij uitgeverij Wereldbibliotheek 'Luchtwegen Nergenswind' (2003).

Winkelprijs € 16,50 (ex. btw)

Productspecificaties

Categorie
SISO
875 - ca. 1880 - 2000
Onderwerp / PIM
Leeftijdsgroep
Moeilijkheidsgraad
NUR code
306
Materiaalsoort
ISBN